№1. Навіщо це вам потрібно?

Навіщо потрібно аналізувати декларації. База declarations.com.ua і держреєстр

Корупція – явище, яке існує в усіх країнах і має багато проявів: хабарництво, розкрадання державного майна, нецільове використання коштів, зловживання службовим становищем тощо. В її основі – використання посадовцем своїх повноважень у приватних інтересах. Є посада – може бути і корупція. Щоб зменшити потяг до незаконного збагачення і виявляти такі випадки, у суспільстві виникла потреба контролювати доходи, майно та спосіб життя чиновників. Так і з’явилися декларації.

За допомогою декларацій можна:

  • моніторити витрати та фіксувати набуття дорогого майна посадовцем,
  • аналізувати бізнесові зв’язки та виявляти компанії, на які може бути записане його незадеклароване майно,
  • аналізувати родичів і виявляти конфлікт інтересів або незадеклароване майно на них,
  • відстежувати джерела отримання доходу та виявляти хабарництво або легалізацію незаконних доходів,
  • порівнювати заощадження із офіційними доходами та викривати випадки незаконного збагачення, тощо

Наприклад, згадана в декларації міністра внутрішніх справ італійська фірма Avitalia S.R.L наштовхнула журналістів на пошуки в закордонних реєстрах. Так вони виявили, що у 2017 р. міністр через компанію став власником 26-кімнатної вілли на узбережжі Середземного моря в Італії. Саму віллу міністр не декларував, але після публікації визнав її купівлю і повідомив, що це туристичний проєкт, яким керує його дружина.

Інший приклад. Завдяки електронному декларуванню журналісти помітили, що у 2017 р. тодішній опозиційний народний депутат тричі поспіль отримував великі суми грошей (загалом 570 тис грн) від лотерейної компанії. Українська національна лотерея, яка, за даними декларації, сплатила ці кошти, пов’язана з оточенням чинного на той момент глави держави. Опозиційний політик називав це справжніми виграшами, хоча їхня імовірність тричі поспіль вкрай низька. При цьому депутат був головою робочої групи, яка мала розробити законопроєкт з правилами роботи грального ринку, але так і не запрацювала. Тож виграші гіпотетично могли бути хабарем за дії або бездіяльність. З іншого боку, ці кошти могли сплачуватися не лотерейною компанією (вона так і не підтвердила платежі), тож цей випадок можна гіпотетично розглядати і як спробу легалізувати незаконні доходи. Суспільний резонанс призвів до відкриття кримінального провадження Національним антикорупційним бюро. Це один з прикладів того, що аналіз декларацій може дійти до кримінальних справ. Далі ми наведемо приклади, коли такі справи передаються до суду.

Загалом декларація – це чудове джерело інформації про посадовця. Тому перед інтерв’ю, варто обов’язково з нею ознайомитися. Часом вона може наштовхнути на цікаве питання – від “Чому ви не задекларували оцей Rolex, що у вас на руці?” до “Чому ви лобіюєте інтереси цієї бізнес-групи? Випадково не тому, що її власник надав вам автівку в безоплатне користування?”.

Декларації – це також база родичів та карта зв’язків чиновників. Часто члени їх сімей самі є державними службовцями чи працюють у пов’язаних сферах. Наприклад, чоловік судді може виявитися прокурором або адвокатом, і якщо вони зустрінуться в суді в рамках однієї справи – це буде конфлікт інтересів. Або депутат може бути пов’язаний із олігархом через спільний бізнес, майно, отриманий дохід або навіть борги, що знову ж може наштовхнути на ідею перевірити, чи не лобіює він його інтереси.

Декларації стануть у нагоді не лише журналістам, а й решті громадян. Перед голосуванням на виборах, варто заглянути у декларації кандидатів. Якщо чиїсь статки викликають питання до законності набуття, можливо, не варто за цю людину голосувати? 

Тому в цьому курсі ми ознайомимо вас детальніше, що таке декларації і як з ними працювати.

А тепер кілька слів про сам проєкт declarations.com.ua. Це – найбільша в країні онлайн-база декларацій політиків і чиновників, розроблена ГО “Канцелярська сотня” (Bihus.info). База створена на основі відкритих у широкому доступі джерел інформації.  

Її ідея з’явилася після того, як у грудні 2014 р. Міністерство юстиції опублікувало масив із 3,5 тисяч декларацій чиновників, які проходили люстраційну перевірку. Це був архів сканованих паперових декларацій, заповнених чиновниками вручну, що не дозволяло аналізувати їх комплексно. 

Завдяки допомозі 3 тисяч волонтерів скани документів вручну перевели в справжню електронну базу даних. Вже у перший рік роботи база наповнилася тисячами оцифрованих декларацій.

Надалі проєкт declarations.com.ua став одним з рушіїв електронного декларування, його розробки використали при створенні державного реєстру декларацій. Співзасновник проєкту Дмитро Чаплинський виступив консультантом Світового банку з розробки державного реєстру декларацій. 

Держреєстр електронних декларацій запрацював у 2016 р. За його ведення та перевірку декларацій відповідає Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК), яке було створене у 2016 році. Держреєстр містить електронні декларації українських політиків, держслужбовців, суддів, правоохоронців та інших посадовців за 2015 та наступні рр.

Громадський проєкт declarations.com.ua включає і дані держреєстру, і значний масив оцифрованих паперових декларацій за попередні роки, а також спеціальний зручний інструментарій для роботи з ними. Наразі ця онлайн-база декларацій обганяє за кількістю відвідувачів офіційний державний реєстр.

Розробники declarations.com.ua створили низку зручних пошукових та аналітичних інструментів, які значно полегшують процес роботи з документами. Функціонал платформи постійно розширюється та вдосконалюється. 

“Наша мета не просто оцифрувати всі декларації, а зробити сайт максимально зручним. Щоб можна було робити автоматичну аналітику, рейтинги, бачити динаміку зростання чиновницьких статків. Сподіваємось, наш сайт стане у нагоді і працівникам НАЗК, які перевіряють декларації», – говорить один зі співзасновників проекту Денис Бігус.

Розробка текстових матеріалів посібника стала можливою завдяки підтримці програми #USAID_ВзаємоДія в рамках проекту «Декларації IV: Нова надія», який реалізується ГО «Канцелярська Сотня». Цей Проект став можливим завдяки Агентству Сполучених Штатів з міжнародного розвитку та щедрій підтримці американського народу. Окремі думки, висловлені у цьому матеріалі, є відповідальністю авторів і необов’язково відображають погляди Агентства USAID або Уряду США.